Pe 2 iunie 2019, Câmpia Libertății din Blaj a devenit, pentru câteva ore, locul unei istorii sfinte. În mijlocul miilor de credincioși adunați pentru beatificarea celor șapte Episcopi greco-catolici martiri, Papa Francisc s-a așezat pe un tron arhieresc cu o încărcătură profund simbolică: un scaun construit din lemnul recuperat din fostele închisori de la Sighet și Gherla, acolo unde martiriul acelor Episcopi a fost pecetluit.
Realizat într-un stil sobru și esențial, tronul evocă suferința și jertfa aduse în numele credinței, dar și speranța care izvorăște din martiriu. Designul său minimalist, dar profund expresiv, poartă semnătura artistului Andu Mărginean, absolvent al Universității de Arte din București, cu o experiență de peste 18 ani în design interior și obiect.
Materialele au fost alese cu grijă, fiecare cu o încărcătură teologică:
- Lemnul patinat, provenit din arhitectura închisorilor comuniste, poartă vibrația suferinței, a trecerii timpului și a mărturiei tăcute despre moarte și jertfă.
- Stejarul autohton, cu finisaj nobil și modern, simbolizează statornicia și credința neclintită.
- Aurul, amintind de darurile Magilor, este semn al adorării în fața lui Dumnezeu.
- Catifeaua albă îmbracă scaunul într-o haină a purității și speranței.
Structura sa este compusă din module ce respectă o rigurozitate simbolică – cifrele și dimensiunile urmează un multiplu de 7, în amintirea celor șapte Fericiți Episcopi Martiri ai Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolică.
Privind lateral, brațul tronului formează o sugestie abstractă de gratii, prin care lumina pătrunde – imaginea unei credințe întemnițate dar neînvinsă, a unei Biserici care, deși prigonită, a știut să-și păstreze sufletul viu.
Tronul arhieresc de pe Câmpia Libertății nu este doar un obiect liturgic, ci o mărturie vizuală. El unește memoria suferinței trecutului cu nădejdea prezentului și cu bucuria unei întâlniri istorice: Papa Francisc și poporul credincios care nu și-a uitat martirii.
Biroul de Presă al Arhieparhiei de Alba Iulia și Făgăraș